Afleiding by design

Afleidingen zijn er al sinds het begin van de mensheid. Onze natuurlijke wilskracht is er om ons hier tegen te wapenen. Al moeten we ons realiseren dat de verleiders steeds machtiger worden. De huidige technologie giganten hebben als doel gesteld om onze aandacht zo veel mogelijk te claimen. En ze maken het nu persoonlijk… Zaken

Doorgaan met lezen

Shine On You Crazy Diamond!

Vorige week bezocht ik een concert van Brit Floyd. Dat is een coverband van het legendarische Pink Floyd. Tijdens het spelen van het nummer Comfortably Numb speelde mijn beroepsdeformatie als recruiter me weer eens parten. Comfortably Numb Comfortably numb: aangenaam gevoelloos. Een staat waarin we volgens mij allemaal wel eens verkeren. Ook is het een

Doorgaan met lezen

Is Remote Working de oplossing voor schaars talent?

Het vinden van het juiste talent is tegenwoordig de grootste uitdaging van succesvolle ICT organisaties. Hoe gaan zij hier mee om? Inspirerend is het verhaal van WordPress ontwikkelaar Automattic. De organisatie achter WordPress Automattic is de organisatie achter het populaire WordPress. Dat is een open-source content management systeem (CMS) wat veel wordt gebruikt om internetsites

Doorgaan met lezen

Weg met die hopeloos ouderwetse cv’s

De technologische vooruitgang heeft de manier waarop we leven én werken volledig veranderd. Waarom gebruiken we in het sollicitatieproces dan nog altijd die hopeloos ouderwetse documenten met onze levensloop erop: de cv’s? “Bij de volgende toon is het…” Je zit in de woonkamer aan tafel de vakantiefoto’s in te plakken. Wat een gedoe altijd met

Doorgaan met lezen

Hack de Black Box van sollicitatieprocedures

Ik noem het vaak de ‘black box’. Dat onvoorspelbare proces in sollicitatieprocedures. Die donkere doos waarin zich processen afspelen die voor ons helaas niet zichtbaar zijn. Processen die vaak ook niet logisch zijn. Of eerlijk. Maar wel écht. En soms heel vervelend. Een sollicitant en een werkgever lijken elkaar bijvoorbeeld helemaal te hebben gevonden. De

Doorgaan met lezen

Doekoe verdienen met bagage tillen?

Een goede vacaturetekst opstellen is lastig. Het bedrijf Manpower liet het schrijven onlangs over aan een marketeer. Die schreef een bizarre tekst! Met de nodige gevolgen… Marketing is verleiden Natuurlijk wil je de juiste mensen verleiden om te solliciteren op je vacature. Zeker in deze tijden waarbij we weer naar een krapte op de arbeidsmarkt toe

Doorgaan met lezen

Top 5 bizarre reacties op je cv online

Leuk toch? Als je je cv online zet en lekker veel reacties krijgt? De laatste tijd spreek ik veel mensen met een schaars profiel die besluiten om hun curriculum vitae online te zetten en vervolgens overspoeld worden met berichten. Telefoontjes, e-mails, voicemails, SMSjes, WhatsAppjes, briefpost, postduiven, belletje trek, tam tam gedrum, rooksignalen. Werkelijk álles wordt ingezet

Doorgaan met lezen