Vacatureteksten

Doekoe verdienen met bagage tillen?

Een goede vacaturetekst opstellen is lastig. Het bedrijf Manpower liet het schrijven onlangs over aan een marketeer. Die schreef een bizarre tekst! Met de nodige gevolgen…

Marketing is verleiden

Natuurlijk wil je de juiste mensen verleiden om te solliciteren op je vacature. Zeker in deze tijden waarbij we weer naar een krapte op de arbeidsmarkt toe bewegen. Dat is een uitdaging waar arbeidsmarktspecialisten wel raad mee weten. De laatste tijd zien we echter steeds vaker dat een ander soort specialisten zich hier mee gaat bemoeien. Specialisten in verleiden: marketeers.

Straattaal

Het bedrijf Manpower liet het onlangs ook over aan zo’n creatieveling. Deze ging lós en produceerde een tekst die hij helemaal naar zijn denkbeeldige doelgroep toe schreef. Net als de meeste marketeers wilde hij ondertussen ook een beetje: kietelen, opvallen en shockeren.

Resultaat is een tekst vol straattaal die je alleen kan lezen met plaatsvervangende schaamte. Waarbij ik me werkelijk af vraag hoe iemand uit de beoogde doelgroep hier naar zal kijken?

De vacature heeft als titel:

“Doekoe verdienen met bagage tillen op Schiphol

“Wat moet je doen, dan?”
“Je gaat koffers sjouwen, van zo’n karretje op de band. In die kelder, je weet toch.”

“Ga je niet dood dan?”
“Nee, valt wel mee. Je werkt 3 tot 7 uur op een dag. Daarna lekker chillen.”

“Kan ik nog een beetje uitslapen?”
“Je moet ook wel vroeg beginnen, maar kan ook ‘s middags en ‘s avonds. Maar ‘s morgens verdien je extra doekoes, dat is heerlijk gap.”

De originele vacaturetekst

Tekst teruggetrokken

Resultaat is een opdrachtgever, in dit geval KLM, die nogal ontstemd is. En een verbijsterde groep mensen. Op social media tuimelt men namelijk over elkaar heen om de bizarre vacature te veroordelen.

Door alle kritiek werd de tekst razendsnel terug getrokken. Al zal deze uiteraard voor eeuwig op het internet zichtbaar zijn.

Marketingdirecteur Jeroen van Hooff van Manpower geeft het volgende commentaar (bron NOS):

“De insteek was op een ludieke manier de vacature van straattaal te voorzien. Maar we zijn daarbij zo creatief geweest dat we onvoldoende bewust waren van gevoeligheden.”

Creatief? Zeker! Kudo’s (als we het toch over straattaal hebben) voor Manpower dat ze het risico nemen om zo’n tekst te plaatsen. Maar of het verstandig was?

Raymond te Veldhuis
Hoeksche Recruiter

Blog